Tuesday 21 February 2017

Bonhoeffer on Proving Ourselves

For strong and moral people defeat shows the need for their powers to continue to grow before they can prove themselves in the test. This is why defeat for them is never final. Christians know that each time they face a trial all their powers will leave them. This is why the time of trial is a dark hour for them which can become final. This is why they do not look to prove themselves but pray, do not lead us into the time of trial...

But the God who brings forth day and night is the God who gives times of refreshment following times of thirst. God gives storm and peaceful passage, God gives times of sorrow and fear and God gives times of joy...

For Christians what is important is not how life is in and of itself but how God works on me at this moment. God casts me out and he accepts me again, he destroys my work and he builds it up again. “I am the LORD, and there is no other I form light and create darkness, I make peace and create evil” (Isaiah 45:7). Thus Christians live within the times appointed by God, not from their own conception of life. Thus they do not say that they are always in trials, always asked to prove themselves, but they pray in times of safekeeping, God would not let the time of trial come upon them.


Rough English translation of the following:
Eine Niederlage zeigt dem vitalen und ethischen Menschen, daß die Kräfte noch wachsen müssen, ehe sie die Probe bestehen. Darum ist seine Niederlage niemals unwiderruflich. Der Christ weiß, daß ihn in der Stunde der Versuchung jedes Mal alle seine Kräfte verlassen werden. Darum ist für ihn die Versuchung die dunkle Stunde, die unwiderruflich werden kann. Darum sucht er nicht nach Bewährung seiner Kraft, sondern betet: führe uns nicht in Versuchung…
Der Gott aber, der es Tag und Nacht werden läßt, der gibt auf Zeiten des Durstes Zeiten der Erquickung, Gott gibt Sturm und er gibt ruhige Fahrt, Gott gibt Zeiten der Sorge und Angst und Gott gibt Zeiten der Freude …
Nicht was das Leben an sich sei, sondern wie Gott jetzt mit mir handelt, ist dem Christen wichtig. Gott verstößt mich und er nimmt mich wieder an, er zerstört mein Werk und er baut es wieder auf. »Ich bin der Herr und keiner mehr, der ich das Licht mache und schaffe die Finsternis, der ich Frieden gebe und schaffe das Übel« (Jesaja 45, 7). So lebt der Christ aus den Zeiten Gottes und nicht aus seinem eigenen Begriff vom Leben. So sagt er nicht, er stehe allezeit in Versuchung und alle Zeit in der Bewährung, sondern er betet in den Zeiten der Bewahrung, Gott wolle die Zeit der Versuchung nicht über ihn kommen lassen.

Dietrich Bonhoeffer, Illegale Theologenausbildung: Sammelvikariate 1937-1940, DBW 15, 373-374